Sunday, January 30, 2011

Tips mengekalkan hubungan cinta...


salam..
ai semua...

ari ni...rse ada je mood nk post banyak2..hehe..
post yang ni da msuk post yang 3 kali ari ni..hehe...

ari ni kan...
kite nk share kat awak-awak semua...
kepada yang da bercinta...
yang blum bercinta...
yang dilamun cinta...
yang hampir nk jatuh cinta..
yang ada rasa cinta...
ape-ape la..
yang penting ....
kite..
sebagai manusia...
msti ade rase saling cinta mencintai betul x?..

first skali..
cinta pada ALLAH..
cinta pada Rasul..
cinta pada kedua-dua ibu bapa kite..
cinta kepada ahli keluarga...
cinta kepada kekasih yang disayangi..
dan juga..
cinta kepada alam sekitar..binatang..da mcm2 lgi la kn..hehe...

ok...
ari ni..
meh la kite share same2 cmne ek caranya nk kekal kan hubungan cinta kite ni...
msti kamu-kamu semua nk taw kan..

tapi..tips ni..banyak untuk sang kekasih..hehe...elok la kite amalkan bersama ek..hehe..
baru la bahagia dan diredhai hubungan anda-anda semua..hehe

  • Bercintalah dengan niat untuk mendapatkan keredhaan ALLAH
  • Sentiasa mengambil tahu hal ehwal kekasih
  • Mengekalkan rasa hormat, kasih sayang dan kejujuran dalam percintaan
  • jangan menurut hawa nafsu dan godaan syaitan
  • Jangan musnahkan cinta dengan melakukan hubungan seks di luar nikah
  • Apabila keluar mestilah bertemankan mahram.. contohnya, abang ke..kakak, adik, ibu dan bapa
  • Jangan berdua-duaan di tempat sunyi kerana yang ketiga adalah syaitan
  • Jaga tutur kata dan peliharalah batas-batas pergaulan

ok korang...
tu semua tips2 yang berguna untuk kite...
rase2 nye..
klu kita amalkan tips tu..
INSYAALLAH...selamat la perhubungan kita...dan INSYAALLAH hubungan cinta kite itu diredhai oleh ALLAH hendaknya...

AMIN..YA RABBAL ALAMIN...




Saturday, January 29, 2011

suke..suke...


assalamualaikum...
selamat sejahtera...
ni hao ma?...
wo hen hao..xie..xie...

eh..ak bertanya..
ak jawab sndiri...
ha...mmg bgus...hehe....

ari ni nk cte pe ek..
u all nk cte cmne...
cte arnab ngan kura2 ke...cte tauladan ke cte teladan...hehe..
eh..tauladan ngan teladan sama maksud tak ek..
sbnrnye..kte confius gak la..sama ke x ek..
korang taw x??....
cri gak kat kamus dewan...
x jmpe2..hehe..
(memandai je ak ni)...hehe

ha..
da dpt idea da....
ari ni...
kte nk kenal kan ngan u all..
my cousin la....
hehe

cousin yang terpilih...calon2 nye adalah.....jeng..jeng..jeng..hehe..
(beriye je ak ni..)

ni ha orang nye..
yang pakai tudung merah tu ok..
yg sblah tu klu x knl...
siap la u all...hehe



Nor Asmira bt Abd. Rahim...bley la panggil mira...as pn bley gak..asmir bley x??hehe..tu kne tnye tuan pnye bdn la..hee:)

siapa die ni?
laa..kn da bgtaw cousin tdi...
eh..tpi cousin blah mane ek..blah mama ke..blah abah..
mira ni cousin blah mama...
die ni adik kepada kak ita..yang khwin aritu tu...yg ad kat post bwh ni...hehe...
umur?...
korang rase2..die ni umur brp...?
teka la sndiri...hehe
die ni nmpak je tinggi dri kite..
tpi die ni bru 17 tahun..
bru nk SPM dis year...
tpi korang jangan la nk kte ak ni pendek plak ek...
die ni je terlebih tinggi...banyak makan calcium yang kat tv tu..
hehehe:))
single ke?
agak2...single ke da berpunya die ni..ehehe..
tnye la tuan nye sndiri ek..hee...


lagi....ape nk cite ek...
ok la..da la tu kot...
kang ....die bace kte tulis lebey2..marah plak..hehe....
at least ad la cite gak kan..
dri x de pape post kan..hee....

ok la2...
tgk la gmba ktorang pose ek..hehe..
alaaa..
suke2 je ni...hehe..
(berangan nk jdi model la tu..kuang2..)



tgk la... handbag kteorang..hehe..
sme kn..kih3

bersama anak2 tersayang..hehe..
anak ke??...hehe

ceh3..poyo je dak dua ni..hehe..


orite2....
ad keje la....
daa~~~
c u next post...
bye..
assalamualaikum...

selamat pengantin baru kak ita dan abg farouq..





salam..
ai u all....

ucapan ni khas untuk kak ita dan abg farouq..

"selamat penganti baru...
semoga berbahagia ke anak cucu.."

p/s:
cepat2 ek timang cahaya mata...hehe..:))

Tuesday, January 25, 2011

Jom beristighfar...


assalamualaikum semua...

Astaghfirul Lah- al-’adzîm al-ladzî lâ ilâha illâ huwa al-hayya- l-qayyûm wa atûbu ilaih

marilah kite bersama-sama beristighfar...
banyakkan la kite beristighfar..
Insyaallah..kite akan rase tenang je nanti..
kalau korang nak taw.., istighfar ni adalah penawar.
Istighfar adalah penyembuh derita jiwa seorang hamba..
ia membawa kurnia Allah yang disangka dan tidak disangka.
Maka datanglah rezeki kebahagiaan dan pertolongan.
Hiasilah kepahitan hidup dengan istighfar..
Nescaya..kite akan merasai kemanisan dan kebahagiaan hidup..
INSYAALLAH...

ingat ye kawan-kawan...
banyakkan beristighfar...
dapat pahala taw...hidup pun tenang...:)


Wednesday, January 19, 2011

hEpi Besday Sarang hae....(^_^)

salam..
ai u all...

ari ni 20 january..
befday my heart...
my love..
my jantung ati..
my sarang hae..
my sayang..
semua la...
hehe..


HAPPY BIRTHDAY TO YOU..
to my beloved,
to my birtdayBoy...
"semoga panjang umur murah rezeki...
hope u dapat ap yg u impikan..
and cenyum2 selalu taw...
hehe"

..iloveyou..



Tuesday, January 18, 2011

happy befday ijam..

happy BIRTHDAY

wif auntie tersayang..


salam..
ai u all..

semalam 17 JANUARY 2011..
BEFDAY adik ijam yang ke 16 tahun..
Da bsr adik ak...klh kak die..hehe...

semalam..
kteorang ade la celbrate ske2..
x la besar-besaran..
tpi boley la...hehe..

pape pn...
to adik ijam..
happy birthday to u..
may ALLAH bless you..
kak, sayang ijam sangat2..
jgn nakal2..jdi ank yang soleh okay!!

gamba time raya...

Friday, January 14, 2011

da 2 minggu....



salam...
ai u all...

kejap je kan..da 2 weeks ktorang berpraktikal...
rse cm kejap je..hehe

seronok gak kan keje ni...
tpi kadang2 tu boring gak la ble x de keje..
tpi kebiasaanya...
kitorang ni depenuhi keje2...
macam2 kteorang wat...
iye ke????...hehe...

pape pn....
sonok sgt dapat praktikal bersama pegawai-pegawai dan staf-staf ppd..
dan tak lupa
kepada kawan-kawan kte ni..
eira..shila...kn3..
haha

klu x de kje..
melepak la kte ek..kih3...

tu je kot nk cte..
len kali cte lg k...
bye2..
salam....

posing2 la skt kan ..hehe...


eira and lyna



shiela and lyna



cinta itu anugerah


Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.

Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala. Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?

Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.

Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang solo.

Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam kepalanya. Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki.

Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.

Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.

Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.

Tetapi lelaki yang baik, jika tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok-belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.

Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.

Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita sebagai wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.

Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.

Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.

Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.

Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua. Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.

Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.

Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa. Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama.

Sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian, kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka cintai.

Semoga mereka tak tersalah pilih. Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.

Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.

Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.

Dan kerana tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.

Tetapi kerana ciptaan tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.

Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.

Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik. InsyaAllah.

Thursday, January 13, 2011


For The Rest Of my Life-Maher Zain

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say
Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say
*Repeat Chorus
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

Repeat Chorus
I know that deep in my heart..

Lagu ni best sgt kan..hu2~
layan...hehe




Pengertian Cinta dalam Al-Quran dan hadis




pengertian CINTA di dalam AL-QURAN
  • Kemahuan untuk berpasangan dalam menikmati keindahan hidup
  • keasyikan dan keinginan kepada perkara yang disenangi
  • perkongsian, kemuliaan hati, kasih sayang, hormt dan ketaatan kepada yang dicintai
  • cinta yang tulen lahir daripada orang beriman yang mencinta Allah sepenuh hati dan perasaan, bersikap lemah-lembut dan saling kasih-mengasihi sesama islam


pengertian CINTA di dalam HADIS

  • Saling menyebarkan salam dan ucap hormat
  • memelihara silaturrahim, saling berhubung dan ziarah-menziarahi
  • cinta kepada Allah dan Rasul-Nya dan cinta sesama manusia semata-mata kerana Allah akan melahirkan kenikmatan spiritual atau kemanisan dalam iman

Monday, January 10, 2011

comel...miko..mickey...really miss u.....meow..meow...

salam...
Hye u all....

sbnrnye nk share perasaan rndu ni..
rndu campur sdey...
sbb....
sbb...
kne berpisah dengan kucing tersayang...

ad 3 orng...
eh..
bkn..
3 ekor la...
nme nya comel...miko...ngan mickey...

dlu nye...
kte ni takut sangat ngan kucing...
iye la...
takut sangat nk pegang kucing..
takut kucing tu cakar...

tpi..
skrang ni da lain...
da ske sngt la plak kat kucing...
smpai sdey sangat ble nk berpisah...
huhu..

skarng ni...
kte seorang yg penyayang...
sayang kat kucing...

sebab2 kena berpisah ngan kucing...
1- kucing kena anta kat umah nenek....
2- kena anta kat umah nenek sg. buaya...
3- sebab kucing kena anta umah nenek ..sbb comel ske msuk dalam rumah...
4- mama plak tak suka kucing masuk rumah...sbb bulu kucing jatuh2..
5- then, mama ckp...kucing anta umah nenek..huhu..sdey taw time tu:'(
6- and skrng ni...tgk je la video kucing sayang tu...and every friday nk g tgk die kat umah nenek..huhu...nk lepaskan rindu...

pape pn...

MISS U COMEL , MIKO , AND MICKEY....


ni VIDEO diorang..cmel sggttt....


video

Monday, January 3, 2011

1st day praktikal..

salam..
hye semua...

nk dengar tak..nk bace tak...
klu nk bace...bace la..klu tak nak..tak paksa...hehe..

ari ni..
kte first day praktikal taw...
si dia pn sme gak..hehe..
seriously..
nervous laa...
nk tido pn tak boleh..
asyik teringat cm na la sok pagi..

and..
finally...
sampai je kat ppd a.k.a pejabat pelajaran daerah..banting je..hehe...
everything is ok..
seronok...
kte dapat kat bahagian pentadbiran dan perkhidmatan...

ade gak kawan2 praktikal kat situ..
dri johor..klantan..
and kwn2 ofis yang ok...

pape pn..
first keje tadi..
pas lapor diri..
kte wat minit surat, key in data, handling call and handling customer....
haha..
first day da bz cm tu..
pas ni...

get ready lina..
lagi bz bebs..hehe...

pape pn..
seronok..
banyak keje..banyak pengalaman...
x buang masa..
right???...

ok la semua..
nak rehat jap...
daaa~
:)
nk share ni..rindu la kat my heart...hehe:))

Saturday, January 1, 2011

happy befday mum!!


salam..
hye u all..

lama nye la rse kn tak update blog ni kn..
biase la...
cuti kn..
blog pn ikut cuti skali..hehe...

Today befday my mum
so...
mama..hepi befday yg ke 42...
smoga panjang umur and murah rezeki..

i love u so much......

Mmmmuaahhh.......